Lisäravinteilla timmiin rantakuntoon

Oletko monta kertaa päättänyt päästä treenaamalla hyvään kondikseen – no, viimeistään kesän ensimmäisiin helteisiin mennessä? Jos olet, liity kerhoon. Useimmat meistä eivät onnistu tässä tavoitteessa.

Syitä epäonnistumiselle voi olla monia. Jotkut meistä eivät osaa treenata oikealla tavalla, jotta harjoittelu polttaisi riittävästi rasvaa tai kehittäisi lihaksia. Vielä yleisempää on se, että itsekuri ei riitä riittävän jatkuvaan harjoitteluun. On myös yleistä satuttaa itsensä treenatessa tai muuten katkaista rutiini esimerkiksi flunssan vuoksi. Hyvän harjoitteluputken katkeaminen tarkoittaa aloitteleville treenaajille usein homman päättymistä kuin seinään, sillä juuri treenaamisen aloittaminen on hankalaa.

Kiinnostavasti yksi yleisimmistä syistä ei liity treenaamiseen suoranaisesti ollenkaan. Tämä syy liittyy nimittäin syömiseen. Monet eivät ole kuulleet ollenkaan, että lisäravinteilla timmiin rantakuntoon pääseminen on huomattavasti helpompaa.

Lisäravinneproteiini on samaa kuin kananmunaproteiini

Mitä lisäravinteilla tarkoitataan? Vaikka sanalla on monien mielissä vielä kielteinen klangi, kyse ei ole kielletyistä tai vaarallisista aineista. Ravintolisät ovat elintarvikkeita, jotka joko ulkomuotonsa tai käyttötapansa puolesta poikkeavat tavanomaisista elintarvikkeista. Ravinteet nautitaan useini pillereinä, kapseleina tai yrttiuutteina. Keskeistä on, että koostumuksensa puolesta tuotteet kuitenkin ovat elintarvikkeita, joita säätelee elintarvikelaki. Lisäravinteena otettu proteiini on yhät aitoa kuin se, jota saat kananmukasta.

Tunnetuin lisäravinteista on proteiini. Esimerkiksi voimaharjoittelun jälkeen kannattaa ottaa annos proteiinia, koska harjoittelun jälkeen niin sanottu anabolinen ikkuna on auki noin puoli tuntia ja proteiinin hyötyvaikutus lihaksiin on suurimmillaan. Proteiinijauheena tai -patukkana saat proteiinin helposti, edullisesti ja nykyisin jopa erittäin maukkaasti.

Muscular shirtless male bodybuilder drinking protein shake from blender. Isolated on white, looking at camera

Myös hiilihydraatit ovat suosittuja lisäravinteita, sillä ne nopeuttavat palautumista. Palautumisjuoman ansiosta pystyt treenaamaan helpommin myös seuraavana päivänä, sillä oikeaan aikaan nautitut oikeat hiilihydraatit nopeuttavat palautumista.

Nämä kaksi ovat vain esimerkkejä lisäravinteista. Lisäksi on esimerkiksi kreatiinin kaltaisia tehonlisääjiä ja kehon ja mielen toimintaa yleisesti parantavia lisävitamiinilisiä.

Mitä ravinteita sitten kannattaa käyttää?

Kaikkia lisäravinteita ei tietysti tarvitse alkaa käyttämään. Lisäravinteilla timmiin rantakuntoon pääseminen on kuitenkin helpompaa kuin ilman niitä. Sivustot kuten http://www.lisäravinne.fi/lihaskasvu/k-78 ovat oivallisia paikkoja lisäravinteihin tutustumiseen ja myös niiden tilaamiseen. Toisaalta voit myös tutkia, millaisista ruoista saat vastaavat ravinteet. Jos esimerkiksi proteiinintarpeesi täyttyy päivittäisestä annoksestasi heti treenin jälkeen, proteiinilisälle ei ole tarvetta. Useimmille ihmisille ravintolisän käyttäminen on kuitenkin kätevämpi ja vaivattomampi tapa saada ravintoa ja siten kehittyä treenin seurauksena nopammin.